Clam per revalorar la Formació Professional (FP)

Els sectors primari, secundari i terciari tenen almenys dues coses en comú: tots tres necessiten formació professional especialitzada i es troben amb dificultats a l’hora de poder comptar amb persones qualificades per cobrir funcions concretes.

Aquesta és una realitat compartida entre l’empresariat català, que veu afectat el dia a dia dels seus negocis per la manca de persones graduades en formació professional (FP): “Ens preocupa el buit que hi ha en la formació d’aprenents d’oficis. Hi ha hagut un desfasament d’uns anys ençà entre el món laboral i el món educatiu. Durant una sèrie de dècades, s’ha prioritzat molt la formació universitària i s’ha desprestigiat l’FP, però ara calen persones amb aquesta formació”, lamenta Gemma Anglada, la coordinadora de Recursos Humans de Manufactures Industrials Tortellà, SA i de Bedding Industrial Begudà, SL. Aquesta situació s’agreuja en el cas de les empreses amb horaris més complexos: “Com que hi ha molta demanda, el jovent format en FP pot triar i prefereix treballar en empreses amb horaris que els encaixin. Això fa que a les empreses que necessitem, per exemple, cobrir torns de caps de setmana o de nit, ens costi molt trobar persones per a aquestes vacants”, explica Fernando Ortega, director general de Servycat.

“Ens preocupa el buit que hi ha en la formació d’aprenents d’oficis. Hi ha hagut un desfassament d’uns anys ençà entre el món laboral i el món educatiu.”

En aquesta línia, cal tenir en compte que les persones graduades en FP tenen una taxa d’atur quatre vegades inferior a la mitjana de joves de Catalunya. Així ho apunta l’Estudi sobre la inserció laboral dels graduats d’ensenyaments professionals, de la Generalitat de Catalunya en què es posa de manifest també que, durant el curs 2017-2018, va augmentar el nombre de graduats d’FP, el 56% dels quals treballa abans de nou mesos després de graduar-se.

Malgrat aquestes dades, la formació en FP a Catalunya i a Espanya segueix sent molt més baixa que a la resta d’Europa, on la franja que estudia formació professional és la més voluminosa, per sobre d’altres estudis superiors. Així ho explica Jordi Antiga, el director de l’Institut La Garrotxa, d’Olot, el qual, tot i això, es mostra esperançat: “A Catalunya, de mica en mica va agafant més força la concepció sobre l’FP i vull pensar que estem en un moment de canvi i de revaloració d’aquests ensenyaments, perquè el sector productiu necessita persones formades en FP i cal que aquesta formació agafi el paper i la força que li correspon”, diu. Aquesta tesi també la sosté Ramon Serra, el coordinador de pràctiques d’FP dual de l’Escola Xarxa, de Berga: “Cal canviar de mentalitat: sembla que a FP hi vagi qui no sap què vol fer o qui no vol estudiar, i això no és cert. Estem en una societat d’aparentar i sembla que anar a la universitat dona més prestigi, però pot ser més bon professional una persona que ha fet FP que un enginyer d’universitat que no ha estat mai a peu de fàbrica”, assegura.

“El sector productiu necessita persones formades en FP i cal que aquesta formació agafi el paper i la força que li correspon.”

Un exemple d’aquesta realitat és la que viu també l’empresa Estfred, que veu dificultada la seva activitat de transport de mercaderies per manca de personal. Des de l’empresa reivindiquen la necessitat de rejovenir el sector i facilitar l’obtenció del permís de conducció per poder cobrir aquests llocs de treball. En aquesta mateixa línia, Servycat destaca també el plus que suposa per a les empreses poder comptar amb persones joves: “Per al jovent, fer servir un tester és com entrar a Instagram, i això és un valor afegit per a la persona que està acostumada a treballar amb les eines de sempre. Combinar la visió, els coneixements i l’aire nou de persones joves que venen d’FP amb l’experiència de tota la vida de les persones que treballen amb nosaltres des de fa anys, suposa una potencialitat molt bèstia a l’hora de fer coses”, sentencia Fernando Ortega. En aquest sentit, també assegura que, si hi hagués més places d’FP, el mercat podria absorbir-les sense problema, i reivindica la necessitat de revalorar els estudis i ampliar l’oferta formativa per donar resposta a una demanda creixent entre l’empresariat català.

Donar resposta a aquesta demanda creixent de formació en FP és el principal repte al que ha de fer front la Fundació Impulsa. L’entitat promou l’accés de joves amb talent que es troben en una situació econòmica complicada a estudis de Formació Professional i els acompanya en aquest procés fent xarxa amb les seves famílies, les empreses, els mentors i mentores, les entitats, els centres educatius i les institucions.