En marxa les formacions en mentoria social de la Fundació Impulsa

Sota el títol ‘Introducció a la mentoria social’, l’equip psicopedagògic de la Fundació Impulsa ha impartit aquests darrers dies les formacions que es fan a les persones que aquest curs seran mentores d’algun dels joves que acompanyem des de la Fundació. De fet, fa unes setmanes, els nous mentors ja van rebre una formació teòrica en línia, i aquesta segona s’ha fet en format presencial per tal d’oferir una sessió més pràctica.

Amb aquesta voluntat de garantir un acompanyament integral i respectuós al jovent, a les formacions s’ha treballat a partir de supòsits reals com el fet que un jove no parli gaire durant les primeres trobades o com gestionar que arribi tard sense avisar. Es tracta de situacions que es poden produir i davant les quals és important tenir eines i estratègies per tal de no prejutjar els joves i evitar situacions incòmodes per les dues parts. En aquesta línia, des de l’equip psicopedagògic es recomana que els mentors i mentores es preparin sempre prèviament les trobades i facin ús dels recursos i materials que se’ls ofereixen des de la Fundació per establir relacions fructíferes. Ho explica la Responsable de Formació i Orientació, Jacqueline Vérez: “Els casos pràctics els hem treballat a través d’una dinàmica en què cada grup partia d’una situació diferent amb la que podran trobar-se les persones mentores un cop iniciïn la tasca de mentoria. La idea és posar sobre la taula aquestes situacions i veure com podríem actuar com a mentors i també, com es podrà sentir el jovent amb la nostra actuació. Quan els mentors i mentores comencen, són com el darrer vagó d’un tren, i mica en mica, es van apropant a la màquina de tren que seria el jove”, detalla.

Durant les trobades als diferents territoris també s’ha donat a conèixer el funcionament de la Fundació i l’espai compartit ha permès als mentors i mentores posar-se cara i començar a establir vincles. En aquesta línia, els mentors assistents a les formacions han valorat positivament les sessions, destacant-ne la sinceritat i transparència i el fet que els dona seguretat haver treballat aspectes pràctics com els que s’han posat sobre la taula, que els ajudaran a preveure possibles situacions.

Els mentors que continuen amb les seves relacions de mentoria del passat curs escolar també reactivaran els propers dies les trobades presencials amb el jove a qui mentoritzen. I a l’octubre, es faran les sessions de presentació de mentoria entre els nous joves i mentors, en una primera trobada conjunta guiada per les tècniques de l’equip psicopedagògic de la Fundació Impulsa. Igualment, totes les persones mentores (tant les noves incorporacions com les que continuen) seguiran durant tot l’any un pla formatiu en el qual se’ls oferiran sessions vinculades a competències transversals sobre temes com l’empatia, l’escolta activa o el plantejament d’objectius, entre d’altres; i pràctiques, on podran compartir inquietuds amb els altres mentors i mentores.

Mentoria Social, un tret que ens diferencia

Precisament un dels elements diferencials del Mètode Impulsa és el programa de Mentoria Social amb el qual cada alumne becat rep l’acompanyament d’una persona voluntària amb experiència vital i professional amb qui es fan trobades regulars i que permet estimular el pensaments i reflexions del jovent, així com ajudar-lo a detectar i afrontar conflictes, apropar-li l’experiència i, sobretot, ajudar-lo a aprendre a utilitzar adequadament tot allò que aprèn.