“El més important quan crees una companyia són els seus valors i el fet de crear riquesa en el territori del qual l’extreus”

#ProtagonistesImpulsa

Ernest Pérez-Mas, CEO de Parlem

Ernest Pérez-Mas té 58 anys i domina vuit idiomes. S’ha format en enginyeria en telecomunicacions, és diplomat en Màrqueting i Vendes per ESADE, i ha cursat un Programa de Direcció General a IESE. Té una trajectòria de 20 anys treballant per a multinacionals nord-americanes obrint mercats a Europa, i ha fundat sis companyies, una de les quals és Parlem, que està liderant actualment.

El temps que no dedica a Parlem la primera operadora de telecomunicacions catalana el podreu trobar llegint, al gimnàs, navegant sobre el seu patí de vela o fent vi en un celler que té al Penedès.

Podem dir que Parlem neix en un viatge d’AVE Madrid-Barcelona. Ens ho expliques?

Més o menys. L’endemà de la gran manifestació de l’11 de Setembre de 2012 vaig anar a Madrid a una fira i em vaig adonar que no hi havia cap operador mòbil de telecomunicacions en català, malgrat que els catalans tenim un pes important en l’economia de l’Estat; i durant el viatge de tornada vaig començar a escriure el pla de negoci i a pensar en possibles inversors.

“[El 2012] em vaig adonar que no hi havia cap operador mòbil de telecomunicacions en català, malgrat que els catalans tenim un pes important en l’economia de l’Estat”

Va ser fàcil trobar persones disposades a invertir en el projecte?

Gens. Em va costar molt trobar gent amb diners disposats a apostar-hi. Vaig fer 50 entrevistes i al final només va creure en mi el Joan Font, de Bon Preu, i en Joaquim Carandell; això  em va ajudar a aconseguir implicar MásMóvil quan encara eren molt petits. Més tard, quan ja estàvem operant, s’hi van afegir nou famílies catalanes i després uns 800 clients van esdevenir-ne accionistes. En van fer un projecte col·lectiu, però els inicis van ser complicats. Al començament costa que la gent cregui en les idees i en els PowerPoints.

“Els inicis van ser complicats. Al començament costa que la gent cregui en les idees i en els PowerPoints”

Malgrat la dificultat, vas persistir en la idea de negoci. Per què?

Qualsevol país té les seves empreses punteres en els sectors principals i les telecomunicacions són un mercat que, a escala catalana, està al voltant dels 5 mil milions d’euros. El fet que el 95% d’aquest valor estigui distribuït entre tres o quatre companyies ens ho hauria de fer pensar com a país, i vaig decidir crear una companyia per canviar la situació.

Estem parlant d’una aposta pels valors i pel territori?
Parlem és una companyia centrada en la relació qualitat-preu. No venem per tenir el producte més complet a un preu molt car ni oferim un preu molt barat, i això vol dir que ens hem de centrar en el valor que donem al client. Aquest gran valor són els valors en els quals creu el client: proximitat, transparència, catalanitat. A banda del servei, oferim un posicionament amb relació a la llengua i al país. El més important quan crees una companyia són els seus valors i el fet de crear riquesa en el territori del qual l’extreus; si no, és una companyia extractora de riquesa i no una creadora de riquesa.

“Parlem és una companyia centrada en la relació qualitat-preu […] això vol dir que ens hem de centrar en el valor que donem al client. Aquest gran valor són els valors en els quals creu el client: proximitat, transparència, catalanitat”

Què destacaries dels set anys de trajectòria de Parlem?

Els inicis difícils, les vegades que hem estat a punt de plegar per manca de recursos, perquè costa molt aixecar recursos mentre vas creixent. També la importància d’adaptar-nos als canvis del mercat i als models de negocis, i el fet que cada any durant sis anys consecutius hem crescut el doble, la qual cosa ens ha portat a aparèixer al Financial Times com una de les 200 companyies que més creixen d’Europa.

Quines han estat les claus d’aquest creixement continuat?

Com deia, el fet d’adaptar-nos a les necessitats del mercat, juntament amb un servei al client com si fóssim una empresa de qualsevol estat d’Europa amb una catalanitat desacomplexada; un preu competitiu, i un servei qualificat amb un 4,7 sobre 5. El nostre nombre de baixes és un terç del que tenen les grans operadores, i això vol dir que donem un bon servei a un preu adequat i en català.

“El nostre nombre de baixes és un terç del que tenen les grans operadores, i això vol dir que donem un bon servei a un preu adequat i en català”

A banda de l’activisme lingüístic, Parlem també contribueix a l’eliminació de l’escletxa digital. En què consisteix aquesta implicació?

Com més grans ens fem més crec que hem de ser capaços de retornar a la societat on hem nascut algun benefici. Catalunya té una consciència social molt arrelada i no vol que les persones es quedin enrere, i a mi m’agrada treballar per fer desaparèixer l’escletxa digital. Actualment estem implicats amb mitja dotzena d’iniciatives socials com ApadrinaTic de Ctecno; estem fent de mentors en algunes escoles; donem suport al congrés Stem Women; col·laborem amb l’Ajuntament de Barcelona donant servei gratuït a 500 línies de fibra i mòbil per facilitar l’accés a la xarxa a joves de la Guineueta; col·laborem amb el Casal d’infants del Raval, i també som Organització Impulsora de la Fundació Impulsa.

“Catalunya té una consciència social molt arrelada i no vol que les persones es quedin enrere, i a mi m’agrada treballar per fer desaparèixer l’escletxa digital”

La col·laboració amb la Fundació Impulsa és una de les darreres apostes socials que heu fet. Què us ha portat a confiar-hi?

Ens va arribar a través d’un dels membres d’AUSA Futur, i ens van dir que la Fundació Impulsa és gent honesta i que fa un ús molt adequat dels recursos, que en destina la totalitat a l’usuari final sense pèrdues de gestió, i això ens va encantar.

“La Fundació Impulsa és gent honesta i que fa un ús molt adequat dels recursos, que en destina la totalitat a l’usuari final sense pèrdues de gestió, i això ens va encantar”

Completa la frase. Per a tu, en una paraula, la Fundació Impulsa és…

Acompanyament.