“El més important quan crees una companyia són els seus valors i el fet de crear riquesa en el territori del qual l’extreus”

Ernest Pérez-Mas, CEO de Parlem

#ProtagonistesImpulsa

Ernest Pérez-Mas té 58 anys i domina vuit idiomes. S’ha format en enginyeria en telecomunicacions, és diplomat en Màrqueting i Vendes per ESADE, i ha cursat un Programa de Direcció General a IESE. Té una trajectòria de 20 anys treballant per a multinacionals nord-americanes obrint mercats a Europa, i ha fundat sis companyies, una de les quals és Parlem, que està liderant actualment.

El temps que no dedica a Parlem la primera operadora de telecomunicacions catalana el podreu trobar llegint, al gimnàs, navegant sobre el seu patí de vela o fent vi en un celler que té al Penedès.

– Podem dir que Parlem neix en un viatge d’AVE Madrid-Barcelona. Ens ho expliques?

Més o menys. L’endemà de la gran manifestació de l’11 de Setembre de 2012 vaig anar a Madrid a una fira i em vaig adonar que no hi havia cap operador mòbil de telecomunicacions en català, malgrat que els catalans tenim un pes important en l’economia de l’Estat; i durant el viatge de tornada vaig començar a escriure el pla de negoci i a pensar en possibles inversors.

“[El 2012] em vaig adonar que no hi havia cap operador mòbil de telecomunicacions en català, malgrat que els catalans tenim un pes important en l’economia de l’Estat”

– Va ser fàcil trobar persones disposades a invertir en el projecte?

Gens. Em va costar molt trobar gent amb diners disposats a apostar-hi. Vaig fer 50 entrevistes i al final només va creure en mi el Joan Font, de Bon Preu, i en Joaquim Carandell; això em va ajudar a aconseguir implicar MásMóvil quan encara eren molt petits. Més tard, quan ja estàvem operant, s’hi van afegir nou famílies catalanes i després uns 800 clients van esdevenir-ne accionistes. En van fer un projecte col·lectiu, però els inicis van ser complicats. Al començament costa que la gent cregui en les idees i en els PowerPoints.

“Els inicis van ser complicats. Al començament costa que la gent cregui en les idees i en els PowerPoints”

– Malgrat la dificultat, vas persistir en la idea de negoci. Per què?

Qualsevol país té les seves empreses punteres en els sectors principals i les telecomunicacions són un mercat que, a escala catalana, està al voltant dels 5 mil milions d’euros. El fet que el 95% d’aquest valor estigui distribuït entre tres o quatre companyies ens ho hauria de fer pensar com a país, i vaig decidir crear una companyia per canviar la situació.

– Estem parlant d’una aposta pels valors i pel territori?

Parlem és una companyia centrada en la relació qualitat-preu. No venem per tenir el producte més complet a un preu molt car ni oferim un preu molt barat, i això vol dir que ens hem de centrar en el valor que donem al client. Aquest gran valor són els valors en els quals creu el client: proximitat, transparència, catalanitat. A banda del servei, oferim un posicionament amb relació a la llengua i al país. El més important quan crees una companyia són els seus valors i el fet de crear riquesa en el territori del qual l’extreus; si no, és una companyia extractora de riquesa i no una creadora de riquesa.

“Parlem és una companyia centrada en la relació qualitat-preu […] això vol dir que ens hem de centrar en el valor que donem al client. Aquest gran valor són els valors en els quals creu el client: proximitat, transparència, catalanitat”

Què destacaries dels set anys de trajectòria de Parlem?

Els inicis difícils, les vegades que hem estat a punt de plegar per manca de recursos, perquè costa molt aixecar recursos mentre vas creixent. També la importància d’adaptar-nos als canvis del mercat i als models de negocis, i el fet que cada any durant sis anys consecutius hem crescut el doble, la qual cosa ens ha portat a aparèixer al Financial Times com una de les 200 companyies que més creixen d’Europa.

– Quines han estat les claus d’aquest creixement continuat?

Com deia, el fet d’adaptar-nos a les necessitats del mercat, juntament amb un servei al client com si fóssim una empresa de qualsevol estat d’Europa amb una catalanitat desacomplexada; un preu competitiu, i un servei qualificat amb un 4,7 sobre 5. El nostre nombre de baixes és un terç del que tenen les grans operadores, i això vol dir que donem un bon servei a un preu adequat i en català.

“El nostre nombre de baixes és un terç del que tenen les grans operadores, i això vol dir que donem un bon servei a un preu adequat i en català”

– A banda de l’activisme lingüístic, Parlem també contribueix a l’eliminació de l’escletxa digital. En què consisteix aquesta implicació?

Com més grans ens fem més crec que hem de ser capaços de retornar a la societat on hem nascut algun benefici. Catalunya té una consciència social molt arrelada i no vol que les persones es quedin enrere, i a mi m’agrada treballar per fer desaparèixer l’escletxa digital. Actualment estem implicats amb mitja dotzena d’iniciatives socials com ApadrinaTic de Ctecno; estem fent de mentors en algunes escoles; donem suport al congrés Stem Women; col·laborem amb l’Ajuntament de Barcelona donant servei gratuït a 500 línies de fibra i mòbil per facilitar l’accés a la xarxa a joves de la Guineueta; col·laborem amb el Casal d’infants del Raval, i també som Organització Impulsora de la Fundació Impulsa.

“Catalunya té una consciència social molt arrelada i no vol que les persones es quedin enrere, i a mi m’agrada treballar per fer desaparèixer l’escletxa digital”

– La col·laboració amb la Fundació Impulsa és una de les darreres apostes socials que heu fet. Què us ha portat a confiar-hi?

Ens va arribar a través d’un dels membres d’AUSA Futur, i ens van dir que la Fundació Impulsa és gent honesta i que fa un ús molt adequat dels recursos, que en destina la totalitat a l’usuari final sense pèrdues de gestió, i això ens va encantar.

“La Fundació Impulsa és gent honesta i que fa un ús molt adequat dels recursos, que en destina la totalitat a l’usuari final sense pèrdues de gestió, i això ens va encantar”

– Completa la frase. Per a tu, en una paraula, la Fundació Impulsa és…

Acompanyament.