Una nova jornada de Connectem amb Impulsa a les instal·lacions de Quadpack reforça aliances entre empreses compromeses amb l’impacte social

La Fundació Impulsa ha celebrat una nova trobada de l’espai Connectem amb Impulsa, una iniciativa que té per objectiu generar espais de relació, coneixement i col·laboració entre Organitzacions Impulsores i persones compromeses amb la igualtat d’oportunitats dels joves. 

La jornada ha tingut lloc a les instal·lacions de Quadpack i ha reunit representants d’organitzacions vinculades a la Fundació. La trobada ha permès conèixer de prop la tasca que desenvolupa Quadpack Foundation i compartir reflexions sobre el paper que poden jugar les empreses en la generació d’oportunitats per als joves i en la construcció d’una societat més inclusiva. La Fundació manté des de fa anys una estreta col·laboració amb Quadpack Foundation, una entitat que impulsa iniciatives de desenvolupament social i educatiu per a joves arreu del món i que ha estat un aliat clau en el creixement de la Fundació Impulsa. 

Des de la Fundació Impulsa volem agrair especialment l’acollida de la Marcela Buitrago i la Francesca Malizia, de Quadpack Foundation, que van obrir les portes de la seva organització i van compartir la seva experiència, visió i compromís amb tots els assistents.  

La jornada també va comptar amb la col·laboració de la Fundació Vinne, que va oferir el càtering de la trobada.  

Els Ruckers converteixen una nit de música i solidaritat en 1.846€ per impulsar el futur de joves del Vallès Occidental

La solidaritat i la música van tornar a anar de la mà el passat 19 de juny al jardí del QGAT Hotel de Sant Cugat, on el grup Els Ruckers va oferir un concert solidari a benefici de la Fundació Impulsa. 

La iniciativa va reunir gairebé 300 persones en una vetllada marcada pel bon ambient, la música en directe i el compromís amb la igualtat d’oportunitats. Gràcies a la participació dels assistents, es van recaptar 1.246 euros a través de les entrades del concert i 600 euros més mitjançant una rifa solidària, assolint una recaptació total de 1.846 euros que es destinaran íntegrament a l’acompanyament de joves en situació de vulnerabilitat del Vallès Occidental. 

Els assistents van poder gaudir d’un repertori de grans èxits dels anys 80 i 90 interpretats per Els Ruckers, així com d’una sessió de DJ posterior. 

Els fons recaptats contribuiran a fer possible que joves amb dificultats socioeconòmiques puguin continuar cursant estudis de Formació Professional a través de la Beca Impulsa, rebent també l’acompanyament integral que ofereix la Fundació mitjançant el seu Mètode Impulsa, que inclou mentoria, orientació, creixement personal i connexió amb el món laboral. 

Des de la Fundació Impulsa volem expressar el nostre més sincer agraïment a Els Ruckers, per la seva iniciativa i la seva música; a QGAT Hotel per cedir l’espai; als patrocinadors de la Rifa: Restaurant Cal Tonyina de Terrassa, Restaurant Piquillas de Terrassa, Restaurant Picuteig de Sant Cugat, BonPreu i Esclat, i Benito; i especialment a totes les persones assistents que, amb la seva participació, van ajudar a generar noves oportunitats per als joves. 

La solidaritat dels clients de Bonpreu i Esclat recapta 25.010 € per impulsar el futur de joves en situació de vulnerabilitat

La Fundació Impulsa ha rebut 25.010 € gràcies a les aportacions realitzades pels clients de Bonpreu i Esclat a través de la campanya d’Arrodoniment Solidari durant el mes de maig. En total, s’han registrat 205.262 microdonacions que contribuiran a generar noves oportunitats educatives i laborals per a joves en situació de vulnerabilitat.  

L’import recaptat es destinarà al projecte Impulsa Oportunitats Laborals, una iniciativa que té com a objectiu millorar l’ocupabilitat i promoure la inserció sociolaboral de joves Impulsers d’entre 16 i 21 anys que, malgrat les dificultats socioeconòmiques, volen continuar formant-se a través d’un cicle de Formació Professional gràcies a la Beca Impulsa. 

A través del Mètode Impulsa, la Fundació acompanya joves en situació de vulnerabilitat socioeconòmica perquè puguin continuar els seus estudis de Formació Professional i construir el seu projecte de vida. Aquest acompanyament integral combina suport econòmic, orientació i seguiment psicopedagògic, mentoria i formacions en competències personals i professionals. Des del 2015, la Fundació ja ha acompanyat més de 780 joves arreu de Catalunya, gràcies a una xarxa de persones, empreses i entitats compromeses amb la igualtat d’oportunitats.  

La campanya d’Arrodoniment Solidari de Bonpreu i Esclat, impulsada conjuntament amb Worldcoo, permet als clients que paguen amb targeta arrodonir voluntàriament l’import final de la seva compra i destinar els cèntims sobrants a projectes socials. Durant el mes de maig, la Fundació Impulsa ha estat l’entitat beneficiària d’aquesta iniciativa, que ha fet possible transformar petits gestos quotidians en oportunitats reals per a centenars de joves. 

Des de la Fundació Impulsa volem expressar el nostre més sincer agraïment a totes les persones que han participat en aquesta campanya, així com a Bonpreu, Esclat i Worldcoo per fer possible una iniciativa que ajuda a donar oportunitats als joves perquè tinguin les mateixes opcions pel seu futur. 

“Molts joves no s’han sentit mai part activa del sistema, però tenen il·lusions, motivacions, idees i talent” 

Amb 28 anys, Hatim Azahri ha convertit les dificultats viscudes en motor de transformació social. Nascut a Nador, al Marroc, i criat al barri de Poble-sec de Barcelona des dels dos anys, és integrador social, estudiant de treball social a la Universitat de Barcelona i president de l’associació juvenil Joves Units pel Poble-sec. El seu recorregut vital i la seva mirada comunitària l’han portat a implicar-se activament en projectes de convivència, participació juvenil i justícia social. Actualment, forma part del Consell Assessor Antiracista 2025-2035 de l’Ajuntament de Barcelona i ha participat en programes de lideratge i innovació social com Generació Propòsit (Fundació Princesa de Girona). Fa pocs dies, va protagonitzar una de les xerrades d’històries de vida a joves de la Fundació Impulsa per inspirar-los a creus en la capacitat d’un mateix.

Com recordes la teva infància?
Pràcticament, no tinc records de l’etapa al Marroc perquè vaig arribar aquí quan era molt petit, però sí que recordo molt la meva experiència al Poble-sec i, sobretot, a l’Escola Mossèn Jacint Verdaguer. Vaig tenir la sort de trobar mestres excepcionals, com la Rosalia i la Conxita, que van entendre la meva realitat socioeconòmica i la de molts companys. Van fer que l’escola fos un lloc amable on voler anar, en un moment en què, per la situació que vivíem, potser era l’últim lloc on volies estar. Elles em van fer creure que era intel·ligent i capaç d’estudiar i continuar avançant.

“Vaig tenir mestres que van fer que l’escola fos un lloc amable on voler anar”

I com va ser el pas per l’ESO?
L’experiència a l’institut va ser diferent; vaig viure tractes i actituds racistes i discriminatoris per part del professorat tant cap a mi com cap a altres companys. Ens van arribar a dir que no servíem per fer batxillerat, fins al punt que jo mateix vaig acabar pensant que el batxillerat no era per a mi. Però el germà gran d’un amic ens va animar a provar-ho en un altre institut. Vaig començar el curs gairebé pels pèls, perquè ens hi van inscriure molt tard. Contra tot pronòstic, l’experiència va ser increïble. Em vaig trobar amb professors i professores que donaven oportunitats i feien un esforç real per entendre la realitat dels alumnes; vaig acabar traient-me l’ESO amb un 6,7, i el batxillerat amb un 7,8.

“[Professors de l’institut] ens van arribar a dir que no servíem per fer batxillerat, fins al punt que jo mateix vaig acabar pensant que el batxillerat no era per a mi.”

Què et va portar a estudiar Integració Social?
Inicialment, jo volia estudiar Administració i Finances, però durant l’ESO i el batxillerat vaig estar sense documentació regularitzada. A casa vivíem un procés familiar complicat i no es podia justificar econòmicament la situació per renovar el NIE. Això va provocar que passés gairebé deu anys sense papers, i quan finalment vaig poder regularitzar la meva situació, vaig entendre molt millor com funcionava tot el sistema i també les dificultats que viuen molts joves. En aquell moment, amb altres joves del barri, volíem millorar el nostre entorn i vam crear l’associació Joves Units del Poble-sec. Vaig sentir que necessitava eines i coneixements tècnics per poder fer aquesta feina millor, i per això vaig estudiar Integració Social.

Hi ha hagut algun moment d’inflexió en la teva vida?
El moment de regularitzar la meva situació administrativa va ser-ho, sí. Vaig estar dos anys entre el batxillerat i el grau superior sense atrevir-me a fer el pas, perquè pensava: si estudio i després no puc fer pràctiques perquè no tinc la documentació, què faig? I un cop vaig tenir els papers, se’m van obrir portes que abans semblava impossible creuar-les. A més, més enllà del contingut acadèmic, estudiar et desperta habilitats que potser ni sabies que tenies.

“Un cop vaig tenir els papers, se’m van obrir portes que abans semblava impossible creuar-les”

Quines han estat les dificultats més grans que has hagut de superar?
Actualment, per a mi —i per a molts joves com jo—, una de les dificultats més importants és l’habitatge. Haver-te de moure constantment perquè t’apugen el lloguer o no et renoven el contracte, et desestabilitza molt. Així és difícil construir una zona segura. També va ser difícil el moment de crear Joves Units del Poble-sec; vam haver de ser molt creatius i innovadors per aconseguir un barri més digne. Al principi hi havia una mirada molt paternalista perquè érem joves, però nosaltres reclamàvem coses molt bàsiques: espais útils, equipaments, més oportunitats esportives i culturals… I, tot i això, vam haver de demostrar que el jovent no només s’implica, sinó que també té capacitat per organitzar-se, millorar el territori i generar comunitat.

“Vam haver de demostrar que el jovent no només s’implica, sinó que també té capacitat per organitzar-se, millorar el territori i generar comunitat”

D’on neix el teu compromís amb la justícia social i l’antiracisme?
El Poble-sec és un barri molt divers, amb realitats molt diferents que conviuen en un mateix espai. Quan passes molta estona al carrer i l’espai públic és la teva segona casa, acabes construint vincles molt forts amb la gent. Veus com alguns joves aconsegueixen tirar endavant, però també veus situacions molt dures: vulnerabilitat, drogues, conflictes o exclusió, i arriba un moment que et preguntes què ha fallat i què es podria haver fet diferent. Entens que les administracions tenen una gran responsabilitat i que el fet de no garantir serveis mínims, espais d’acompanyament o alternatives limita molt les oportunitats del jovent. Un cop vaig valorar la importància de lluitar pels drets mínims, vaig entendre que necessitàvem millorar el barri, perquè millorar-lo és també una inversió de futur i una forma de prevenció.

“Millorar el barri és també una inversió de futur i una forma de prevenció”

Quin impacte ha tingut en els joves del barri la cració de l’associació Joves Units del Poble-sec?
Sempre hem tingut molt clar que el que construïm no pot quedar-se en una activitat en la qual la gent ve i se’n va sense emportar-se res significatiu; tot el que impulsem té un component d’activació social. Vivim en un context en què molta gent està desmotivada i no confia en el sistema democràtic; necessitem generar vincles, participació i consciència crítica. Transformar la realitat d’una persona no sempre requereix grans recursos o revolucions; a vegades, simplement necessitem sentir-nos escoltats i acompanyats. A partir del vincle es genera comunitat i, malgrat que vivim en un context que sembla tornar-se cada vegada més individualista, necessitem les altres persones per viure, per inspirar-nos i per créixer. Molts joves descobreixen habilitats que no sabien que tenien i acaben implicant-se en altres iniciatives; és així com es generen lideratges positius i participació ciutadana. Molts joves no s’han sentit mai part activa del sistema, però tenen il·lusions, motivacions, idees i talent; el que falta sovint són oportunitats i espais per visibilitzar-ho. Si no escoltem els joves, estem perdent molt potencial col·lectiu.

“Malgrat que vivim en un context que sembla tornar-se cada vegada més individualista, necessitem les altres persones per viure, per inspirar-nos i per créixer”

Com imagines una societat realment justa i cohesionada?
Una societat justa hauria de començar per un model democràtic molt més participatiu, en què la ciutadania pogués decidir i implicar-se molt més en el dia a dia. També hem de fugir del darwinisme social i construir relats basats en la cooperació i el benefici col·lectiu; és una il·lusió pensar que ens salvarem individualment. En un moment en què la tecnologia i la intel·ligència artificial poden generar més desconnexió, necessitem construir espais humans, comunitaris i solidaris.

Quin consell donaries a un jove que estigui passant per un moment difícil?
Li diria que busqui persones amb qui pugui compartir el que viu i que tingui clar que no és culpable del que li passa. La meritocràcia moltes vegades és un engany; hi ha desigualtats estructurals que condicionen molt les oportunitats, i al final, tots som vulnerables i necessitem acompanyar-nos. Precisament, aquesta vulnerabilitat és el que ens permet construir vincles profunds, solidaritat i cooperació.

El Club Tennis Vic recapta 2.000€ per la Fundació Impulsa durant la inauguració de la temporada de piscina

El Club Tennis Vic ha fet entrega d’un donatiu de 2.000 euros a la Fundació Impulsa, fruit de la jornada solidària celebrada aquest dissabte amb motiu de la inauguració de la temporada de piscina. 

La iniciativa va comptar amb una gran participació per part dels socis i sòcies del Club, que van contribuir a la causa solidària a través de les entrades de l’esdeveniment. Gràcies a aquesta  implicació, es van recaptar 1.200 euros, una xifra que el Club Tennis Vic va decidir complementar fins als 2.000 euros per reforçar el seu compromís amb l’acompanyament de joves en situació de vulnerabilitat. 

L’acte va comptar amb la presència de Juli Ferrer, vicepresident d’Ambaixadories de la Fundació Impulsa, que va voler acompanyar el club en aquesta jornada tan especial i agrair personalment la seva implicació amb la missió de l’entitat. Per la seva banda, el President del Club Tennis Vic, Miquel Vilardell, i la Secretària i membre de la Junta, Carme Sayós, van inaugurar la piscina d’estiu de l’entitat, i van explicar la vinculació d’ambdues entitats i l’acció solidària realitzada enguany en aquest esdeveniment.  

Aquest gest solidari s’emmarca dins del conveni de col·laboració que la Fundació Impulsa i el Club Tennis Vic mantenen des de fa uns mesos amb l’objectiu de generar noves oportunitats educatives, personals i esportives per als joves Impulsers. Una aliança que comparteix valors com l’esforç, la superació personal, el compromís i la igualtat d’oportunitats. 

Des de la Fundació Impulsa volem expressar el nostre més sincer agraïment al Club Tennis Vic, a la seva junta directiva, als socis i sòcies i a totes les persones que van participar en aquesta jornada solidària. La seva implicació contribueix a fer possible que més joves puguin continuar formant-se a Osona i construint el seu futur amb el suport del Mètode Impulsa. 

EY es converteix en Organització Impulsora de la Fundació Impulsa

La Fundació Impulsa incorpora EY com a nova Organització Impulsora, una aliança que reforça el compromís compartit amb la generació d’oportunitats per als joves i amb la construcció d’una societat més inclusiva. 

Amb una trajectòria internacional consolidada en l’àmbit dels serveis professionals, l’auditoria, la consultoria, la fiscalitat i l’estratègia empresarial, EY destaca per la seva voluntat de generar valor a llarg termini per a les persones, les organitzacions i la societat. El seu propòsit, “Building a better working world” (Construint un món laboral millor), posa el focus en el desenvolupament del talent, el lideratge i la creació d’impacte positiu, uns valors que connecten plenament amb la missió de la Fundació Impulsa.  

A través d’aquesta vinculació, EY passa a formar part de la xarxa d’Organitzacions Impulsores que fan possible el Mètode Impulsa, contribuint a oferir oportunitats reals a joves en situació de vulnerabilitat perquè puguin cursar estudis de Formació Professional i desenvolupar el seu projecte de vida amb més eines, confiança i perspectives de futur. 

La incorporació d’EY com a Organització Impulsora va més enllà d’una col·laboració econòmica. Representa la suma d’esforços entre dues organitzacions que comparteixen la convicció que el talent, quan disposa de les oportunitats adequades, es converteix en un motor de transformació social. En aquest sentit, l’experiència i el coneixement d’EY en àmbits com el lideratge, la innovació, la transformació empresarial i el desenvolupament professional aporten un valor afegit a l’ecosistema que acompanya els joves Impulsers. 

Per a la Fundació Impulsa, comptar amb el suport d’organitzacions referents com EY és clau per continuar ampliant l’impacte del seu model d’acompanyament integral i seguir connectant el món educatiu, social i empresarial amb l’objectiu de generar més oportunitats per als joves. 

La Fundació Impulsa defineix els valors que inspiren la seva acció i impacte social

 

La Fundació Impulsa ha dut a terme un procés de reflexió i concreció per identificar i posar nom als valors que, des dels seus inicis, han estat presents en la seva manera d’acompanyar els joves i de contribuir al desenvolupament del territori.

Aquests valors formen part de l’essència de la Fundació i han guiat la seva acció des del primer dia. Ara, s’han ordenat, definit i verbalitzat amb l’objectiu de fer més explícita la manera com Impulsa entén l’impacte social i es relaciona amb els joves, els mentors, les Organitzacions Impulsores i el conjunt de la comunitat.

Sota el concepte TALENT, la Fundació agrupa els sis valors que inspiren la seva actuació:

  • Transformació i compromís social
  • Afany de superació
  • Lideratge amb rigor
  • Esperit innovador
  • orieNtació a resultats
  • Treball en xarxa

A Impulsa partim de la convicció que el talent jove és un motor de transformació social. Per això, treballem per generar oportunitats reals que permetin als joves desenvolupar el seu projecte vital i professional, alhora que contribuïm a construir una societat amb més equitat, més oportunitats i més futur.

Aquest compromís es tradueix en una manera de treballar basada en la superació constant, la mirada a llarg termini i la voluntat d’anar sempre un pas més enllà. També en el rigor, el mètode i la professionalitat necessaris per generar confiança i assegurar un impacte real i sostenible.

En aquest sentit, el Mètode Impulsa és una expressió clara d’aquesta manera de fer: una metodologia sòlida, construïda a partir de l’experiència, el seguiment acurat i l’exigència responsable. Una forma de treballar que aporta credibilitat i confiança als joves, a les empreses i a la societat.

Al mateix temps, la Fundació manté una actitud oberta al canvi i a la innovació, adaptant-se als nous reptes socials i evolucionant de manera contínua per donar resposta a les necessitats canviants dels joves i del territori.

Tot això és possible gràcies al treball en xarxa que defineix Impulsa. Equip tècnic, mentors, Organitzacions Impulsores, persones voluntàries, ambaixadors i joves formen una comunitat compromesa que comparteix un mateix propòsit i suma esforços per generar més oportunitats. Perquè l’impacte transformador és, sempre, una construcció col·lectiva.

Amb aquest exercici de definició i alineament, la Fundació Impulsa dona nom i significat compartit a uns valors que han estat presents des de l’origen i que continuaran guiant el seu creixement: valors amb propòsit, amb ambició, amb rigor i en comunitat.

Històries de vida que transformen: el testimoni de Hatim Azahri per inspirar els joves Impulsers

A la Fundació Impulsa creiem en el poder de les experiències compartides. Per això, dins del Pla Formatiu, hem organitzat una nova xerrada online de l’espai «Històries de Vida», una proposta pensada perquè els joves coneguin testimonis reals de persones que han sabut transformar situacions difícils en oportunitats de creixement personal i comunitari.

En aquesta ocasió, la sessió va comptar amb la participació de Hatim Azahri, integrador social i estudiant de Treball Social a la Universitat de Barcelona. Nascut a Nador (Marroc) i crescut al barri del Poble-sec de Barcelona des dels dos anys, Hatim ha convertit la seva pròpia trajectòria vital en una eina de transformació social.

Compromès amb la justícia social, la convivència i la participació juvenil, actualment treballa en processos d’intervenció i mediació comunitària al districte de Ciutat Vella de Barcelona, acompanyant persones en contextos de vulnerabilitat i promovent espais de cohesió i convivència.

La seva mirada comunitària i antiracista l’ha portat també a impulsar diferents iniciatives socials i associatives. L’any 2019 va fundar l’associació juvenil sense ànim de lucre Joves Units del Poble-sec, de la qual n’és president, amb l’objectiu de generar oportunitats reals per a joves en risc d’exclusió a través de l’esport comunitari, la creació d’espais segurs i la transformació de l’espai públic. Entre els projectes destacats hi ha la millora dels Jardins de les Tres Xemeneies, la creació del primer gimnàs popular del Poble-sec o accions solidàries internacionals com la construcció comunitària de pous d’aigua a Togo.

La seva història connecta amb molts joves que han crescut entre dificultats, barreres o manca d’oportunitats, demostrant que des dels barris, pobles i ciutats també es poden impulsar canvis reals i generar un impacte positiu tant en la comunitat com en un mateix.

A més, Hatim forma part del Consell Assessor Antiracista de l’Ajuntament de Barcelona, del Consell Municipal d’Immigració i és patró de la Fundació Equitat. La seva trajectòria ha estat reconeguda amb diversos guardons, entre els quals destaca el premi del programa “Generació propòsit” de la Fundació Princesa de Girona, així com diferents reconeixements rebuts per Joves Units del Poble-sec.

Amb aquesta sessió, la Fundació Impulsa va oferir als joves Impulsers referents propers i inspiradors, capaços de transmetre un missatge d’esperança, autoconfiança i determinació davant les dificultats. I donar la visió que les situacions adverses també poden convertir-se en motor de canvi.

La Fundació Impulsa tanca el curs 2025-2026 celebrant el camí compartit entre joves, mentors i territori

La Fundació Impulsa ha celebrat aquest dijous els actes de tancament del curs 2025-2026 a diferents territoris on desenvolupa la seva activitat, reunint joves Impulsers, mentors i mentores, empreses, centres educatius, entitats socials i representants institucionals per fer balanç d’un any marcat pel creixement personal, l’esforç i les oportunitats.

Els actes s’han desenvolupat simultàniament a Vic, Girona, Manresa i Sabadell, convertint-se en un punt de trobada per reconèixer la implicació de totes les persones i organitzacions que fan possible el Mètode Impulsa. Una xarxa que aquest curs ha permès acompanyar 361 joves en situació de vulnerabilitat perquè poguessin cursar estudis de Formació Professional amb el suport de més de 190 mentors i mentores en actiu.

Les diferents trobades han comptat amb la participació de representants de les administracions públiques, organitzacions impulsores, ambaixadors i ambaixadores de la Fundació, membres del Patronat i agents vinculats al projecte, que han volgut posar en valor l’impacte que genera l’acompanyament als joves tant a nivell educatiu com personal.

Durant els actes s’ha destacat la importància del model d’acompanyament integral de la Fundació Impulsa, que combina suport econòmic, mentoratge, orientació i formació en competències transversals per ajudar els joves a construir el seu projecte de futur. Aquest model es tradueix en què actualment, més del 80% dels joves Impulsa es graduen, una dada especialment rellevant si es té en compte que l’abandonament dels estudis de Formació Professional a Catalunya se situa prop del 50%.

La cloenda també ha servit per donar veu als protagonistes del programa. Joves i mentors han compartit les seves experiències i aprenentatges, posant de manifest el valor de les relacions de confiança que es generen al llarg del curs i que sovint es converteixen en un suport clau per afrontar reptes acadèmics, professionals i personals.

Entre els testimonis compartits, els assistents han pogut conèixer casos de joves que, després del seu pas per la Fundació Impulsa, ja s’han incorporat al món laboral o continuen avançant en el seu itinerari formatiu, demostrant com l’acompanyament i les oportunitats poden transformar trajectòries de vida.

Més enllà de fer balanç del curs, les trobades han estat també una oportunitat per reforçar el sentiment de pertinença a una comunitat que comparteix un mateix objectiu: generar oportunitats perquè cap jove amb motivació hagi de renunciar al seu futur per motius socioeconòmics.

La jornada ha culminat amb “El Repte Impossible”, una dinàmica participativa basada en enigmes i reptes d’equip que ha permès fomentar la cohesió, el treball en xarxa i la connexió entre tots els agents vinculats a la Fundació. Una activitat que, alhora, ha servit per posar en pràctica els valors que inspiren l’acció de l’entitat: la transformació i el compromís social, l’afany de superació, el lideratge amb rigor, l’esperit innovador, l’orientació al creixement i el treball en xarxa.

Amb aquesta cloenda, la Fundació Impulsa posa punt final a un nou curs d’acompanyament, però continua treballant per seguir ampliant l’impacte del seu model i arribar a més joves i territoris durant el curs 2026-2027.

Adolescència i intel·ligència artificial: la ponència de Jordi Bernabeu a la 10a Xerrada Divulgativa de la Fundació Impulsa

Jordi Bernabeu, psicòleg clínic especialitzat en salut mental adolescent i coautor del llibre Viure entre pantalles, entendre i acompanyar els joves en el món digital, va ser el ponent de la desena Xerrada Divulgativa organitzada per la Fundació Impulsa.  

Sota el títol «Adolescència i intel·ligència artificial: reptes educatius en un nou context digital», la sessió va reunir de manera virtual famílies, docents, mentors i professionals de l’educació amb l’objectiu de reflexionar sobre l’impacte de la intel·ligència artificial en el desenvolupament dels joves i d’adquirir criteris per acompanyar-los. 

«Segurament ara el problema no és l’ús, sinó amb quins criteris volem que aprenguin a fer-la servir», va afirmar Bernabeu en l’arrencada de la seva exposició. 

La IA com a nova realitat que ja és aquí 

Bernabeu va situar l’audiència davant d’una realitat: els adolescents estan incorporant la intel·ligència artificial generativa —ChatGPT, Gemini, copilots— de manera normalitzada a la seva vida quotidiana, i ho fan amb una intensitat que creix a mesura que avancen de curs i que la demanda acadèmica augmenta. La proposta de la xerrada no era respondre des de l’alarma ni des de la complaença, sinó des d’una mirada clínica, prudent i honesta: «partint del que sabem, del que coneixem i del que intuïm». 

Per emmarcar el debat Bernabeu va fer un recorregut pels darrers vint anys de convivència digital —dels videojocs a les xarxes socials, del mòbil a la IA— per defensar una idea central: si amb el telèfon mòbil, que portem dues dècades incorporant, encara no tenim consens científic sobre molts dels seus efectes, hem d’abordar la intel·ligència artificial amb la mateixa humilitat i rigor. I ho hem de fer ara: «estaria bé que ja poguéssim tenir un debat serè i posar-nos les piles ràpidament». 

Tres grans preocupacions: pensament, confiança i vincle emocional 

A partir de la recerca disponible —incipient però ja significativa—, Bernabeu va identificar els principals riscos que la intel·ligència artificial planteja en l’etapa adolescent:

  1. La delegació del pensament (cognitive offloading): demanar a la IA allò que podríem resoldre nosaltres mateixos ens descarrega, però pot impedir entrenar principis cognitius fonamentals. «El problema no és utilitzar la IA sinó utilitzar-la sense haver mobilitzat abans els principis bàsics que necessitaríem saber fer per nosaltres mateixos.»
  2. El biaix de la confiança: quan les respostes són fluides i ben escrites, tendim a acceptar-les sense qüestionar-les. Un text ben escrit no és necessàriament un text que respon allò que s’ha demanat, ni que sigui fiable. 
  3. L’antropomorfisme i el suport emocional: la IA cada vegada s’assembla més a una conversa humana. Els estudis mostren que molts adolescents la fan servir com a espai de consulta emocional i validen les respostes que reben. 

«La intel·ligència artificial respon, però no acompanya. Pot aconsellar però no pot substituir l’escolta genuïna d’una persona.» 

El gran factor protector: el vincle humà 

Per contextualitzar els riscos Bernabeu va posar sobre la taula una idea que la recerca en salut mental fa anys que reforça: el principal factor protector davant qualsevol dificultat, inclosa la digital, és el factor social percebut. No estar sol. Sentir-se part d’una història familiar, escolar, d’amistats… 

Ho va il·lustrar amb un exemple: en un estudi creuat amb dades PISA, els nois i noies que explicaven que sopaven cada dia en família treien de mitjana 40 punts més a les proves. No és casual que sopar en família faci treure millors notes, però sí que ho és el missatge de fons: un adolescent que se sent part d’una història, acompanyat i estructurat, desenvolupa la seva vida d’una forma molt més consistent. I en termes digitals, el gran factor protector tampoc no té tant a veure amb les normes i els límits com amb la qualitat de la comunicació i del vincle. 

«Segurament té molt més valor una bona sobretaula que no que el diumenge tota la família no disposi de telèfon mòbil.» 

 

Criteris per a un ús que faci pensar, no que pensi per tu 

La sessió va tancar amb un conjunt d’orientacions pràctiques articulades al voltant d’una idea guia: el repte de la intel·ligència artificial és ètic, no digital. No es tracta de si la podrem fer servir o no, sinó de quines capacitats estem deixant d’entrenar que hauríem de conservar com a persones. 

Alguns dels criteris que va proposar: 

  1. Aplicar la síndrome del full en blanc: abans de demanar a la IA, tenir almenys algunes idees estructurades pròpies. Que sigui un punt de partida, no un punt d’arribada. 
  2. Preguntar en lloc d’ordenar: formular la consulta com una qüestió oberta estimula respostes que fan pensar, no respostes que tanquen. 
  3. Mantenir sempre una mirada crítica sobre el resultat: verificar, contrastar, i poder explicar el procés que hi ha darrere. 
  4. Entendre la IA com a complement, mai com a substitut: «quan pel fet de ser online deixem de ser offline, és quan hi ha un problema». 
  5. I sobretot: «disposar sempre de persones al teu voltant que et facin pensar, que et facin sentir part d’una història». La IA respon dubtes; les persones acompanyen processos. 

Amb aquesta desena edició la Fundació Impulsa va celebrar una dècada de Xerrades Divulgatives dedicades a posar sobre la taula els reptes educatius i socials que afecten directament els adolescents i joves amb els quals treballem. El missatge de Jordi Bernabeu connecta plenament amb la nostra manera d’entendre l’acompanyament: des del coneixement rigorós, des de la proximitat i sempre amb la mirada posada en el desenvolupament integral dels joves. 

Des de la Fundació Impulsa, agraïm sincerament a Jordi Bernabeu la seva ponència i a totes les persones assistents per formar part, un cop més, d’aquest espai de reflexió. 

 

Confiem en els joves

Carrer Figueres, 10-12
08500 Vic. Barcelona