“El vidre està en el seu moment més dolç de la història. Està demostrat que és un dels productes més sostenibles que existeix i tothom vol vidre”

Gerard Albertí, CEO d’Estal

#ProtagonistaImpulsa #BaixEmpordà

De la producció de taps de suro a una marca reconeguda de fabricació i disseny d’ampolles de vidre centrades en la innovació. Aquest és el canvi generacional que va liderar ara fa 25 anys Gerard Albertí, llicenciat en Econòmiques i actual CEO d’Estal, l’empresa amb tecnologia pròpia que exporta a una trentena de països i que amb la seu principal a Sant Feliu de Guíxols ha portat Albertí a ser Ambaixador de la Fundació Impulsa al Baix Empordà.

– Com ha estat aquesta transició?

Estal neix com una extensió de l’empresa industrial centenària de taps de suro; es crea per comercialitzar altres productes amb la voluntat d’anar més enllà i durant aquests 25 anys va evolucionant fins a acabar creant una marca pròpia, en la qual ens centrem en l’ampolla de vidre i en el tancament. Estic absolutament content amb el canvi: avui Estal és una empresa amb molt d’èxit i quatre cops més gran que l’empresa original de suro.

“Estic absolutament content amb el canvi: avui Estal és una empresa amb molt d’èxit i quatre cops més gran que l’empresa original de suro”

– Estem parlant d’un canvi de model de negoci?

Vam començar pel món del vi agafant el relleu dels taps de suro, que ja no fabriquem. Vam passar pel món dels olis i dels destil·lats, i després al món de la cosmètica i la perfumeria. Les evolucions més importants que hi ha hagut és que hem passat de ser un distribuïdor a fabricar i dissenyar models propis i ara a innovar en disseny amb tecnologia pròpia que sempre patentem perquè les nostres propostes siguin úniques. Pel que fa a la fabricació, tenim un model de negoci de subcontractació 100%.

– Per tant, podem dir que Estal actualment fabrica i dissenya envasos de vidre?

Sí, nosaltres creem, dissenyem i gestionem projectes des de la idea inicial fins a la producció final, i facilitem la màxima llibertat creativa a l’hora de provar nous materials, tonalitats, textures i aplicar les innovacions tècniques i decoratives més avançades.

“Creem, dissenyem i gestionem projectes des de la idea inicial fins a la producció final”

– Quin consell donaries a empresaris que s’estiguin plantejant nous projectes com el que vas liderar tu?

Per impulsar projectes, cal energia, i quan tens vint i pocs anys és molt fàcil; els canvis et fan menys por i prens més riscos. És important creure en un projecte, estudiar-lo bé i no fer projectes només amb el cor. Cal tenir cap, perquè treballar amb el cor és molt bonic però poc pràctic. Cal passió, motivació, energia i formació per professionalitzar-se. Alguns negocis pequen de manca de professionalització.

“Treballar amb el cor és molt bonic però poc pràctic. Cal passió, motivació, energia i formació per professionalitzar-se”

– És un bon moment per al sector del vidre?

El vidre està en el seu moment més dolç de la història. Està demostrat que és un dels productes més sostenibles que existeix i tothom vol vidre. Estem en un moment perfecte. Grans grups que feien servir molt plàstic estan fent canvis al vidre per ser més sostenibles.

– A banda de ser el CEO d’Estal, ets també Ambaixador de la Fundació Impulsa al Baix Empordà. Què t’ha portat a assumir aquest rol?

El Baix Empordà no està en el seu millor moment, perquè és una comarca molt dedicada al turisme i la pandèmia l’ha afectat especialment, i està en un moment més dèbil del que hauria d’estar. Estal ja feia temps que es volia implicar socialment a la zona; fèiem el que podíem per ajudar a escala local, i quan vam conèixer la Fundació Impulsa vam veure que era la millor manera de ser efectius i vam apostar-hi. La meva tasca com a Ambaixador consisteix a intentar posar en contacte la Fundació Impulsa amb tots els possibles col·laboradors que hi pugui haver a la zona per ajudar l’entitat a créixer al territori; la Fundació Impulsa ofereix un tipus d’ajuda molt específic, molt directe, i això pot motivar moltes empreses a participar-hi, perquè l’objectiu és molt clar i concret.

“Estal ja feia temps que es volia implicar socialment a la zona; fèiem el que podíem per ajudar a escala local i quan vam conèixer la Fundació Impulsa vam veure que era la millor manera de ser efectius i vam apostar-hi”

– Dius que la vostra aposta per la Fundació Impulsa respon a la voluntat d’implicar-vos socialment per ajudar a escala local. Creus que calen més oportunitats formatives per als joves del Baix Empordà?

Hi ha mancança de joves formats a tot arreu i el que he anat aprenent gràcies a la Fundació Impulsa és que hi ha una dissonància entre l’oferta de Formació Professional i el que escullen els joves. Hi ha carreres en les quals falten places i en d’altres en sobren. Sempre he cregut molt en la Formació Professional, perquè és molt específica. És una formació molt necessària que en ocasions s’ha anat perdent. Falta que els joves es formin molt més, però això és a escala general i no específic del Baix Empordà.

– Penses que caldria un replantejament pel que fa a la Formació Professional?

La Formació Professional hauria d’estar més estudiada i adaptada per donar respostes a les necessitats reals de cada zona; ens estem adonant que hi ha certa dissonància. Per exemple, els sectors nàutic i turístic són molt importants al Baix Empordà, però no hi ha prou formació.

“La Formació Professional hauria d’estar més estudiada i adaptada per donar respostes a les necessitats reals de cada zona”

– Completa la frase. Per a tu, en una paraula, la Fundació Impulsa és…

Col·laboració.