“La pandèmia ha tingut un impacte brutal en la consciència sobre el consum de proximitat”

Oriol Antúnez, Director de Formatges Montbrú

#ProtagonistesImpulsa #Moianès

Oriol Antúnez és el director de Formatges Montbrú, la formatgeria familiar del Moianès que, amb més de 30 anys de vida, s’ha posicionat com a millor empresa agroalimentària innovadora de Catalunya el 2019 per la creació i el desenvolupament d’un nou producte lacti, el Cheesefuet.

Formatges Montbrú també ha estat guardonada pel Sarró de cabra, considerat el millor formatge de cabra de pell florida del món pel prestigiós certamen internacional World Cheese Awards. Actualment l’empresa elabora més de 25 tipus de formatges —de búfala, de cabra, d’ovella i ecològics— i compta amb 40 treballadors i treballadores a l’obrador, i amb 40 ramaders i ramaderes. Antúnez fa 25 anys que es dedica a l’empresa familiar i explica que la decisió d’apostar per Formatges Montbrú davant la incertesa de no saber què podia estudiar va ser un dels moments més feliços de la seva vida.

– Valores molt la decisió d’haver-te decantat per la tradició familiar. Juntament amb la tradició, la qualitat i la innovació són dos dels pilars fonamentals de l’empresa. Com es fa per trobar l’equilibri entre conceptes que aparentment podrien xocar, com la tradició i la innovació?

Aquesta part d’innovació ve donada pel fet que som un equip que ens agrada “liar-nos”, provar coses noves, experimentar i treure productes nous periòdicament. Al mateix temps, però, dediquem molts esforços a respectar i ser el màxim fidedignes al producte primigeni que es va començar a fer a la masia. Els espais i les màquines evidentment han canviat, però respectem la tradició.

– Hi ha tradició formatgera a Catalunya?

No, però s’està fent molta cultura del formatge, perquè estan naixent moltes iniciatives que ofereixen formatges molt variats i això en fa créixer la cultura. En canvi, altres comunitats que sí que tenen tradició, com que s’han centrat en un sol formatge i no han innovat, no han generat aquesta cultura del formatge. De fet, som els que més a prop estem de França i allà hi ha molta tradició formatgera, i amb productes nostres com el Cheesefuet és un dels llocs on estem creant més expectació, perquè tenen tanta tradició i cultura que busquen coses noves que no els ofereix el seu mercat.

“S’està fent molta cultura del formatge, perquè estan naixent moltes iniciatives que ofereixen formatges molt variats”

– Tot i que el 80% de les vostres vendes se centra a Catalunya i a les Balears, també sou presents a una vintena de països. És difícil entrar a altres mercats?

El fet que a Catalunya no hi hagi cap DO [denominació d’origen] més enllà del formatge Urgèlia (Cadí) fa que resulti complicat entrar a altres països, perquè la gent fora d’aquí compra formatges que ja tenen molta tradició. Tot i això, nosaltres apostem decididament per anar-nos fent un nom i estem fent un treball comercial important als Estats Units, Europa i Canadà. Ara per ara, som presents a botigues gurmet molt especialitzades i amb una representació discreta, i la voluntat és anar-nos obrint mercat també en sectors no tan especialitzats.

– Què creus que aporta la vostra formatgeria a escala social?

La nostra filosofia. Les empreses es poden plantejar de moltes maneres i, en el nostre cas, el plantejament ha passat sempre per fer un producte de valor afegit, però que, alhora, aporti valor a tota la cadena: al sector ramader, als treballadors i treballadores, a la nostra clientela; i que tots aquests valors beneficiïn el nostre entorn. Al final, podem dir que Formatges Montbrú és un projecte transformador. Tenim la capacitat de transformar coses amb les mans ja des del moment que podem convertir una matèria primera en una cosa viva, i no només transformem, sinó que tenim el repte que allò que transformem sempre sigui de la màxima qualitat possible. Qui compra un formatge Montbrú està comprant un tros de territori, una estima cap a una feina, el saber fer de tot un equip.

“Formatges Montbrú és un projecte transformador. Tenim la capacitat de transformar coses amb les mans ja des del moment que podem convertir una matèria primera en una cosa viva”

– És amb aquesta voluntat transformadora que us heu sumat a la iniciativa de la Fundació Impulsa?

Sí, de seguida vam veure que es tracta d’un projecte molt sòlid pel que significa i el que aporta: més enllà de les beques, el fet que el jovent pugui comptar amb una mentoria és impagable. Si tot el jovent d’aquest país tingués l’oportunitat de participar-hi, tindríem un futur esperançador.

– Completa la frase. Per a tu, en una paraula, la Fundació Impulsa és…

Un privilegi.