“Treballar a CaixaBank m’ha aportat una visió més real de com és la societat i de la importància de les oportunitats”

Jaume Masana, director territorial Catalunya de Caixabank

#ProtagonistesImpulsa

Llicenciat en Empresarials per ESADE i màster europeu CEUS, en Jaume Massana fa més de trenta anys que treballa en el sector financer: primer en un banc d’inversió americà i després a Capital Risc, Caixa Manresa i a Catalunya Caixa. Actualment és el director territorial de CaixaBank. Té 54 anys i el podreu trobar caminant, corrent o anant en bicicleta per la muntanya.
-Actualment, ets el director territorial de Catalunya (cosa que implica tot el territori català menys Barcelona i l’àrea metropolitana). Què et va portar a treballar a CaixaBank?

Ja havia ocupat càrrecs de direcció a Caixa Manresa i a Catalunya Caixa, i quan es va fer la fusió amb aquesta darrera entitat, vaig tenir l’oportunitat d’iniciar un nou camí a La Caixa. Estic molt content d’haver-la acceptat i d’estar-hi treballant actualment.

-Què és el que et fa més feliç del càrrec que ocupes?

El nostre accionista més important és la Fundació “la Caixa”, que fa un retorn a la societat i a les persones que més ho necessiten. Treballar amb una entitat que destina els beneficis a retornar-los a la societat i fer que des del territori es col·labori amb el territori és una sort que no tenen altres empreses, que tenen accionistes legítims, però que fan el que volen amb els diners

-Amb nou anys al capdavant de la Direcció Territorial de Catalunya deus haver viscut molts canvis.

Sí, tinc la sort que el sector financer canvia ràpid i està en plena transformació. El que fèiem fa nou anys és molt diferent; l’essència és la mateixa, però al llarg d’aquests nou anys hem crescut amb les integracions d’altres bancs. Hem passat de ser un negoci que tenia interès positiu a negatiu, i hem hagut de buscar altres fonts d’ingressos com la part de les assegurances. Som un banc, però també som la primera companyia d’assegurances de l’Estat.

“Som un banc, però també som la primera companyia d’assegurances de l’Estat”

-En l’àmbit personal, què t’ha aportat el fet de treballar a CaixaBank?

Moltes coses; el que et dona estar en una entitat líder, solvent i potent és que pots pensar i estar molt al dia de tot. CaixaBank és una entitat molt dinàmica, que innova en els models de negocis, els qüestiona, els repensa… També, com que es tracta d’una entitat amb accionistes molt singulars en què l’accionista referent és una fundació, m’ha aportat una visió més real de com és la societat i de la importància de les oportunitats: el món és molt complex i quan t’apropes a les coses veus que no és tan senzill com quan les veus des de lluny. CaixaBank i la Fundació “la Caixa” m’han aportat un coneixement de la realitat que molta gent desconeix.

-A ulls de moltes persones pot resultar xocant que aquesta reflexió vingui d’una entitat bancària.

Sí, és una de les coses que més em frustra: el sector financer és un sector no gaire ben vist socialment i com a empresa gran guanyem en relació amb la grandària; no és que guanyem tant com es diu. És difícil transmetre la labor i la responsabilitat social que tenim com a banc, però no ens queda més remei que continuar-ho intentant: ens hem centrat a incrementar les tasques de voluntariat, la tasca social i també s’ha fet molta difusió entre la clientela. Tanmateix, som conscients que es tracta d’una pluja fina que no acabarem mai i no ens cansarem mai de fer.

“És difícil transmetre la labor i la responsabilitat social que tenim com a banc, però no ens queda més remei que continuar-ho intentant”

-Com es tradueix aquest compromís social a escala territorial?

Cada oficina pot proposar projectes a l’Obra Social de manera descentralitzada, que gestionem des del territori. L’única condició és que entrin dins els paràmetres troncals: el 80% de projectes socials d’ajuda a persones que no tenen recursos. En són exemples la col·laboració amb el Banc dels Aliments, amb Càritas, amb universitats, en recerca o amb la mateixa Fundació Impulsa.

-Què us va portar a incorporar la Fundació Impulsa en aquestes col·laboracions?

La Fundació Impulsa dona resposta a dues necessitats bàsiques: per una banda, facilita que els joves es puguin incorporar al mercat de treball, i per altra, dona resposta a les empreses que també tenen la necessitat d’incorporar persones qualificades. A més a més, tot això té un retorn de cohesió social, perquè, si comptes amb una formació i una feina, entres a la roda de la societat i comences a poder integrar-te. Sense estudis ni feina aquesta roda es trenca i entres en un cercle viciós respecte del cercle virtuós. Per tant, en la tasca de la Fundació Impulsa veiem una ajuda al progrés social i econòmic del territori.

“En la tasca de la Fundació Impulsa veiem una ajuda al progrés social i econòmic del territori”

-Què destacaries del projecte de la Fundació Impulsa?

Quan vaig conèixer-lo, em va impactar que inclou una xarxa de persones de diferents àmbits: part tècnica, empresarial, educativa, d’entitats… Trobo molt interessant que en els projectes hi hagi agents socials i entitats del territori remant en la mateixa direcció. Això em va agradar molt, perquè no és gaire freqüent i és clau per continuar creixent arreu de Catalunya.

-La Fundació Impulsa en una paraula…

Progrés.