El voluntariat de la Fundació Impulsa, part de l’engranatge del Mètode Impulsa per al creixement dels joves

El voluntariat juga un paper important en l’acompanyament transversal que des de la Fundació Impulsa fem als joves. Aquest es desplega des de diferents vessants i cada un d’ells contribueix a l’èxit del nostre Mètode.

Els joves s’impliquen en entitats del territori per fomentar el compromís social

Com a part indispensable del creixement personal dels joves, aquests s’impliquen com a voluntaris en entitats socials del territori, de manera que es fomenta el seu compromís social i se’ls ajuda a ampliar la seva xarxa de relacions. La Fundació Impulsa posa en contacte els joves Impulsers i les entitats participants en el programa, amb qui col·laboren fent 50 h de voluntariat social mentre estudien CFGM i 25h mentre estudien CFGS. Es tracta de voluntariat que es realitza en entitats socials del seu territori, i que compta amb el suport dels seus mentors. Una dada important és que una part d’aquests joves decideixen continuar amb el voluntariat durant tot el curs. Fins a la data d’avui, s’ha fet voluntariat en més de 110 entitats socials diferents, generant més de 20.000 hores de voluntariat.

El paper del mentor és clarament una acció de voluntariat, que persegueix una voluntat de guiar, empoderar i acompanyar al jove en el seu creixement.

Per altra banda, també els mentors juguen un paper clau en aquest creixement dels Impulsers, i és que, com a peces fonamentals de l’engranatge, esdevenen una figura a través de la qual els joves viuen en primera persona la importància del voluntariat: els mentors són persones amb experiència vital i professional que realitzen voluntariat amb la Fundació Impulsa, acompanyant a Impulsers que estudien CFGM i, en alguns casos, també CFGS. La relació de mentoria té una durada de 2 anys, i esdevé tan enriquidora que la figura del mentor es converteix en un referent natural. Cada relació de mentoria està formada per un mentor i un mentorat i tots dos membres són acompanyats per una tècnica de l’equip psicopedagògic de la Fundació. Els mentors de la Fundació Impulsa a través del nostre programa de mentoria, el qual ofereix acompanyament psicopedagògic i formacions, adquireixen l’experiència, els coneixements i les habilitats necessàries que els permet desenvolupar-se i oferir un suport proper, reflexiu i sense judicis als joves. L’acompanyament que fa el mentor a un jove de la Fundació es duu a terme a través de diferents àmbits d’actuació, com és el creixement personal, acadèmic, emocional, professional i social. I en el cas del mentoratge a joves de CFGS aquest va centrat especialment en l’àmbit professional, amb mentors que tenen una àmplia experiència laboral. El curs passat es van realitzar 4.077 trobades de mentoria; amb un total de 230 mentors (incloent mentors, referents i mentors de CFGS).

Les empreses participen voluntariament impartint accions formatives als joves de la Fundació, així com altres accions per fomentar la seva RSC

El voluntariat de la Fundació Impulsa també esdevé una eina de col·laboració per a les empreses que volen desenvolupar la seva RSC, ja que els oferim poder dur a terme formació als joves sobre diverses temàtiques relacionades amb la seva experiència professional, com cultura financera, mercat laboral, comunicació verbal i no verbal, gestió del temps, iniciativa i pro activitat i LinkedIn. A més, en algunes ocasions, empreses col·laboren participant en històries de vida, és a dir, sessions que tenen l’objectiu d’explicar la trajectòria professional i acadèmica d’una persona referent relacionada amb una empresa vinculada a la Fundació Impulsa. També algunes empreses aposten per oferir visites a les seves instal·lacions, oferint als joves una visita guiada per conèixer millor qui són i què fan. Fins a dia d’avui gràcies a aquesta col·laboració els Impulsers ham pogut visitar Quadpack, Motocard, Kawasaki Racing Team al circuit de Catalunya i FRIME. Tanmateix, moltes empreses col·laboren amb la Fundació facilitant treballadors i treballadores que actuen com a mentors. Actualment, disposem de 41 voluntaris procedents d’Organitzacions Impulsores.

Joves amb joves, l’estratègia de generar sinèrgies per un win win compartit

Joves d’altres entitats estan vivint en primera persona el voluntariat de la Fundació Impulsa com una manera de millorar les habilitats personals, professionals i acadèmiques. És el cas de 10 alumnes de 2n de Batxillerat de l’escola Sant Ignasi de Sarrià, que estan oferint classes gratuïtes de llengua anglesa als Impulsers, un voluntariat que els permet convalidar crèdits per a l’assignatura d’acció social. A aquesta iniciativa, que ja és el quart any que es desenvolupa amb èxit per part de la Fundació Impulsa i que va néixer de la mà de la nostra Ambaixadora a Sabadell Tania Nadal, també s’hi ha sumat Quadpack, i és que 10 treballadors i treballadores de l’empresa també formen part del projecte impartint classes d’anglès a joves en la mateixa metodologia online un cop per setmana. La iniciativa encaixa amb l’aposta estratègica de la Fundació Impulsa a l’hora de potenciar l’aprenentatge de la llengua anglesa atenent que és un element clau que facilita l’accés dels joves al món laboral.

Des de la Fundació Impulsa volem agrair a totes les persones (joves, mentors, empreses i entitats) que fan possible que avui puguem parlar d’unes dades de voluntariat tan bones dins la nostra Fundació. Des de la Fundació Impulsa considerem que aquest tipus d’accions son transversals i enriquidores i, per això, les intentem implicar en tots els àmbits que construeixen el mètode Impulsa.

Feliç dia del voluntariat!