“Les empreses són l’eix vertebrador de la societat, de la mateixa manera que l’FP ho és de les empreses”

#ProtagonistaImpulsa

Jordi Rabat
CEO i fundador d’Energy Tools

Bona persona, pencaire i sense por. Així es defineix el Jordi Rabat, CEO i fundador d’Energy Tools, consultoria energètica especialitzada en la compra d’energia, electricitat i gas, que compta amb 35 professionals i una facturació de 3 milions d’euros l’any. Rabat és Ambaixador de la Fundació Impulsa a la Garrotxa i viu amb un lema: “El què no vulguis per tu, no ho vulguis pels altres”.

• Ens ho expliques?

Penso que, en aquesta vida, amb actitud, coneixement, constància i sent bona persona es pot aconseguir gran part del que et proposis. A Energy Tools l’actitud és un dels pilars; una de les coses que prioritzem és que tot l’equip siguin persones, amb ètica i valors. Per accedir a la nostra empresa, s’han de passar una serie d’ entrevistes, una de les quals és un test psicotècnic mitjançant la metodologia DISC. El Fit Cultural amb l’empresa és clau per formar-ne part, preferim una persona sense coneixement i amb actitud, que un geni sense; més important que conèixer els nostres clients, és aprendre a escoltar-los.

“El Fit Cultural amb l’empresa és clau per formar-ne part, preferim una persona sense coneixements i amb actitud, que un geni sense”

• Actualment, Energy Tools és líder en el mercat català d’optimització energètica, tant pel que fa a volum d’energia gestionada com de clients. Com s’aconsegueix això?

Oferint un servei d’alt nivel amb una clara aposta per la innovació. Vam començar de zero el 2009, i des del 2010 hem invertit molts recursos en software energètic propi per tal d’automatitzar i optimitzar processos, la qual cosa ens ha permès créixer i augmentar la productivitat. Actualment, gestionem clients de tot l’Estat i per fer-ho, ha estat clau la innovació.

• És fàcil trobar els valors dels quals parles a la societat actual?

Sí, tot i que és cert que potser falta una mica de cultura de l’esforç. Al final, l’esforç va molt lligat a la necessitat que cadascú té per avançar. Això a vegades es veu molt entre els joves que han tingut les coses fàcils i els que ho han tingut més complicat, que s’esforcen molt més perquè en tenen més necessitat i valoren més les oportunitats.

“L’esforç va molt lligat a la necessitat que cadascú té per avançar”

• Què té un Impulser que no tingui un altre jove?

Actitud, sense cap mena de dubte. Els joves Impulsers són joves que tenen molta disposició a esforçar-se perquè saben que tenen un compromís amb la Fundació Impulsa. Aquesta actitud es nota quan arriben al món laboral. Fins i tot, el segell Impulser facilita la contractació dels joves, perquè ara ja es comença a conèixer entre el món empresarial que són joves que tenen fusta i actitud per afrontar els reptes que els hi proposin.

• Quines han estat les dificultats amb què t’has trobat per arribar fins aquí?

La més gran, el fet de canviar de mentalitat. Els problemes que jo tenia quan plegava de treballar abans eren uns, que, si no hagués estat pel meu caràcter, es quedaven allà. I, en canvi, quan jo decideixo iniciar l’aventura sol, fent totes les tasques durant el primer any i mig, em trobo que, quan plego, la feina segueix amb mi.

“El segell Impulser facilita la contractació dels joves, perquè ara ja es comença a conèixer entre el món empresarial que són joves que tenen fusta i actitud per afrontar els reptes que els hi proposin”

• És aquest convenciment el que et va portar a ser Ambaixador de la Fundació Impulsa a la Garrotxa?

Vinc de l’FP i és això el que em va portar a apostar pel projecte de la Fundació Impulsa: penso que l’FP és l’eix vertebrador de les empreses perquè només un títol universitari no et dona accés a la formació tècnica i l’FP ben encarada genera una qualificació molt gran.

• Pel que dius, les empreses de la Garrotxa teniu dificultats per trobar persones formades en FP?

Sí, i les empreses no poden avançar si no tenen personal altament qualificat. Una empresa amb una gran visió, però que no compta amb persones tècnicament formades, no té recorregut, i ara estem pagant les conseqüències de no haver apostat en el seu moment per l’FP. Les empreses són l’eix vertebrador de la societat, de la mateixa manera que l’FP ho és de les empreses. Unes empreses fortes donen una societat del benestar més forta, més justa i més equilibrada.

“Una empresa amb una gran visió, però que no disposa de les persones tècnicament formades, no té recorregut”

• És això el que intentes transmetre a les empreses en el teu rol d’Ambaixador de la Fundació Impulsa a la Garrotxa?

El teixit empresarial ha d’entendre que contribuir al projecte de la Fundació Impulsa té un retorn directe a la societat del benestar, aportant-hi joves formats i qualificats. Quan tu dones un ofici a algú que no té recursos, estàs canviant el seu entorn i impulsant una cadena que et donarà un retorn. És un benefici social i empresarial; hi ha poques fundacions que aconsegueixin aquesta doble acció i la Fundació Impulsa ho fa. És una pràctica d’RSC immillorable. A la Garrotxa, si no hi hagués la Fundació Impulsa, 107 joves no haurien continuat els seus estudis, i no només els han continuat, sinó que s’han graduat en cicles de grau mitjà i superior.

“Quan tu dones un ofici a algú que no té recursos estàs canviant el seu entorn i impulsant una cadena que et donarà un retorn”

• Completa la frase… Per a tu, en una paraula, la Fundació Impulsa és…

Una oportunitat.