“El voluntariat corporatiu és una bona manera de reforçar la responsabilitat social corporativa i contribueix a fer que tota l’organització formi part dels valors de l’empresa”

#ProtagonistaImpulsa

Jaume Cané
Country representative de Freudenberg Group a Espanya

El Jaume Cané és el country representative de Freudenberg Group a Espanya, la multinacional i Organització Impulsora de la Fundació Impulsa amb més de 170 anys de trajectòria, que ofereix una gamma de solucions tècniques creatives diversificades: des de productes de neteja, com Vileda, fins a components d’automoció.

A més,  Cané s’ha estrenat enguany com a mentor d’un jove de la Fundació Impulsa, una experiència que comparteix amb sis treballadors i treballadores més del grup empresarial, que també han començat a fer voluntariat corporatiu fent mentoria social amb la Fundació Impulsa.

Com s’inicia la relació de Freudenberg amb la Fundació Impulsa?

Un treballador de Freudenberg ja feia de mentor i em va explicar les possibilitats de col·laboració amb la Fundació Impulsa. El projecte ens va agradar de seguida i vam signar-hi un conveni de col·laboració sumant-nos com a Organització Impulsora i incorporant-nos al Programa Impulsa Mentoria per promocionar el voluntariat entre els treballadors i treballadores de la companyia.

Havies viscut ja l’experiència de fer mentoria?

Personalment, havia mentoritzat empreses, però a un jove no ho havia fet mai i està sent una experiència interessant. A part d’acompanyar-lo i compartir-hi inquietuds, s’està convertint en algú amb qui estic creant un vincle. És curiós com dues persones que no es coneixen de res, amb vides molt diferents i que es posen en contacte a través d’un tercer, poden arribar a trobar tantes coses en comú. Habitualment, establim relacions amb gent d’àmbits propers i de cop, començar una relació així tan desconeguda en la que et compromets és una situació nova i enriquidora.

Actualment, sou uns quants treballadors i treballadores que esteu fent voluntariat corporatiu a través de la mentoria de la Fundació Impulsa.

Sí, ens agrada contribuir en iniciatives que treballen per millorar l’entorn, forma part de l’ADN del nostre grup, i la nostra política empresarial implica sempre no limitar-nos a fer aportacions econòmiques, sinó implicar-hi també els treballadors. Així ho hem fet també amb el projecte de la Fundació Impulsa, iniciant aquesta col·laboració de mentoria social. Estem a seixanta països i no només hi som per treballar, sinó que formem part de la comunitat i, per tant, hem de contribuir al fet que tothom tingui unes condicions de vida millors.

“Formem part de la comunitat i, per tant, hem de contribuir al fet que tothom tingui unes condicions de vida millors”

Creieu que la mentoria social és una bona manera per contribuir a millorar l’entorn?

Fer mentoria és una manera d’estar més connectats amb el que ens envolta, de ser millor veïns. La responsabilitat de les empreses no acaba només en l’impost de societats; ens nodrim de l’entorn i hi hem de tornar coses. El voluntariat corporatiu és una bona manera de reforçar la responsabilitat social corporativa i fer que tota l’organització formi part dels valors de l’empresa.

Penses que això també es beneficiós per als treballdors i les treballadores?

Jo penso que sí, el voluntariat els fa millors persones i, a més, els treballadors tenen la satisfacció de veure que estan ajudant a altres i contribueixen a fer una societat una mica millor. Si t’enriqueixes emocionalment, et sents més realitzat. Crec que treballar en un lloc on no només es pensa a fer diners, sinó que hi ha un compromís social i els valors són importants, aporta orgull i satisfacció.

De fet, m’ha sorprès que la majoria de mentors que s’han sumat a fer voluntariat corporatiu són càrrecs directius, amb responsabilitats elevades dins l’empresa, que habitualment són els que tenen la vida més atapeïda. Suposo que és per aquest esperit de lideratge que han volgut implicar-se en el projecte.

Poses molt d’èmfasi en la necessitat de fer una societat millor. Com creus que hi contribueix la Fundació Impulsa?

Nosaltres, com a grup alemany, ja fa molts anys que sabem que la Formació Professional (FP) és una molt bona aposta formativa que contribueix a fer que les empreses funcionin. Al nostre centre formatiu d’Alemanya tenim 300 alumnes d’FP. Allà la formació professional està molt estesa i aquí malauradament no gaire. A Catalunya falten persones formades en FP; se’n parla cada vegada més, però falta una aposta en aquest sentit. Per tant, projectes com el de la Fundació Impulsa, que estimulen que els joves estudiïn FP i puguin trobar una sortida laboral, són necessaris.

“Projectes com el de la Fundació Impulsa, que estimulen que els joves estudiïn FP i puguin trobar una sortida laboral, són necessaris”

Creus que tenir treballadors i treballadores formats en FP és una de les claus de l’èxit de Freudenberg?

La clau de l’èxit de Freudenberg es troba en la innovació i la diversificació. El 33% dels productes que fabriquem tenen menys de quatre anys d’antiguitat. La recerca de talent és una de les coses que més ens preocupa i ens ocupa, i les persones formades en FP estan en aquest lloc. La innovació no surt només d’un despatx o un laboratori, sinó de la millora que cada persona pot oferir en la seva feina, i tenir gent molt ben preparada en totes les escales del procés productiu és essencial. A la indústria la gent ben preparada en FP és la que millor tira endavant i aporta en els projectes.

“Tenir gent molt ben preparada en totes les escales del procés productiu és essencial. A la indústria la gent ben preparada en FP és la que millor tira endavant i aporta en els projectes”

Recomanaries a altres empreses que vulguin enfortir la seva RSC fer voluntariat corporatiu amb la Fundació Impulsa?

. Amb la mentoria de la Fundació Impulsa dones suport a l’ocupació i a promocionar i professionalitzar l’FP, la qual cosa acabarà beneficiant altres empreses i, per tant, a mitjà termini no només serà beneficiós per a l’empresa, sinó que ho serà per a tot l’entorn. El Mètode Impulsa està molt ben treballat: darrere la mentoria social de l’entitat hi ha un treball molt gran en xarxa i una coordinació molt ben estructurada des del punt de vista organitzatiu.

En una paraula, per a tu la Fundació Impulsa és…
Eficient.